Nyttiga Kryddor

Använd kryddor för att stärka din hälsa! Varning dock för överkonsumtion!

Anis
Befrämjar matsmältningen och har en lugnande effekt på nervösa besvar och nervöst betingade störningar i mage och tarm.

Basilika
Verkar kramplösande och lugnande. Dämpar hudirritationer och befrämjar matsmältningen. OBS! Bör användas färsk, då en del av de aktiva ämnena går förlorade vid torkning.

Chili
Garderar magsäcken mot cancer. Innehåller ämnet capsaicin, som frigör endorfiner i hjärnan och som bidrar till välmående. Har antibakteriell verkan samt bidrar till att öka kroppens temeratur och energiförbrukning, vilket kan ge viktminskning.

Cintronmeliss
Verkar lugnande och kramplösande. Lindrar nervösa besvär och sänker blodtryck och puls. Är i stora doser allmänt lugnande.

Dill
Är kramplösande och lindrar nervösa besvär. Sänker blodtryck och puls och är i stora doser allmänt lugnande.

Dragon
Är lätt anticeptisk och verkar aptithöjande. Är kramplösande och befrämjar matsmältningen.

Fänkål
Hjälper mot dålig matsmältning och gasbildning. Förebygger cancer.

Gurkmeja
Innehåller ämnet curkumin, som verkar förebyggande mot tjocktarmscancer. Är antiinflammatorisk och innehåller många antioxidanter. Verkar virushämmande och har en positiv inverkan på diabetes, allergier och alzheimer.

Ingefära
Stimulerar aptiten och matsmältningen. Innehåller ämnet zingeron, som har antiinflammatoriska egenskaper, något som har en positiv effekt mot ledgångsreumatism. Hjärtstärkande. Stimulerar andning och blodcirkulation i hjärnan och kan därigenom även reducera smärta vi huvudvärk. Effektivt mot illamående och åksjuka.

Kanel
Kanel används mot väderspänning och matsmältningsrubbningar. Urindrivande och inflammationshämmande. Kanel är bra för blodsockret och kan hjälpa mot diabetes.

Kardemumma
Innehåller  mycket antioxidanter och boostar bl a ditt immunförsvar.  Främjar matsmältningen och har en lugnande inverkan. Är vätskedrivande och bra för blodtrycket.

Koriander
Är antiseptisk och verkar väderspänningsfördelande och kramplösande.

Lök
Antibiotisk, urindrivande och slemlösande effekt. Sägs kunna minska blodtrycket. Flavonoiderna i lök skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Muskot
Bra mot allmän svaghet och magproblem. Avslappnande och bra mot sömnlöshet.

Persilja
De färska bladen innehåller järn, kalcium, fosfor A- och C-vitamin. Bör användas färsk, eftersom uppvärmning förstör de värdefullaste aktiva ämnena.

Rosmarin
Aptitgivande, galldrivande och kramplösande.

Timjan
Sägs ha bakteriehämmande egenskaper och därför hostdämpande. Verkar också slemlösande. Positiva effekter på astma och kikhosta. Används förebyggande vid infektioner eller inflammationer i hals och mun. Förbättrar matsmältningen och blodcirkulationen.

Vitlök
Förebygger förkylning. Har anti-inflammatorisk, antibiotisk och maskfördrivande verkan. Är bakteriedödande, kärlvidgande och kramplösande. Hämmar bakterie-jäsning i tarmarna och sänker halten kolesterol och triglyceider i blodet. Sänker blodtryck och blodsocker. Kan lindra klimakteriebesvär. Vitlök innehåller aliin,allicin, kicelsyra, vitamin A, B och C samt små mängder av mineraler som natrium, selen, jod kalium, järn, kalcium, fosfor, zink, krom, magnesium och koppar.